« Επίγειοι άγγελοι οι Αγιορείται»
Δημοσιεύτηκε: Κυρ Μάιος 11, 2008 2:25 pm
Συνομιλία με τον Γέροντα Εφραίμ τον Λαυριώτη κονακτσή
… Στην Λαύρα κατοικούσαν πολλοί και μεγάλοι ασκηταί. Κάθε Δευτέρα συνήθιζαν και νήστευαν τριήμερο και μετελάμβαναν στην συνέχειαν. Άγιοι άνθρωποι. Στη Λαύρα την εποχή εκείνη , προϊστάμενος ήταν ο παπα- Γρηγόριος.Μεγάλη προσωπικότης. Στην συνέχειαν τον κάλεσαν στις Καρυές πρωτεπιστάτη. Με συμπαθούσε ο παπάς αυτός. Κάποια μέρα το 1956-1957 ξεκίνησε με μουλάρι από τις Καρυές , ήρθε στην Λαύρα – επτά ώρες δρόμο – και με έκανε μοναχό.
Τα τελευταία χρόνια με όρισαν κονακτσήν οι Λαυριώται πατέρες ,εδώ στις Καρυές, κοντά στο Πρωτάτο. Να εύχεσθε να με ελεήσει ο Θεός ,γιατί είμαι αμελής μοναχός.
Μ.Μ: Ποιο ήταν το κύριο χαρακτηριστικό των πατέρων της εποχής εκείνης ,Γέροντα;
Γέρων Εφ: Η απλότης! Φτωχικά τα ράσα τους, μπαλωμένα, το ίδιο και τα παπούτσια τους. Όμως η καρδιά τους , το θησαυροφυλάκιο αυτό των αρετών, ήτο υπερπλήρες!
Μ.Μ: Γέροντα, τότε πολλά μοναστήρια ήσαν ιδιόρρυθμα.
Γέρων Εφ: Ε, ιδιόρρυθμες οι εποχές, ιδιόρρυθμα και τα μοναστήρια! Η Λαύρα εν από αυτά. Πλην όμως μέσα στον ιδιόρρυθμο τύπο ζωής, αναδείχθηκαν πολλοί άγιοι πατέρες τότε.
Θυμούμαι τον Λαυριώτη μοναχό Παύλο ( Παυλίδης το επίθετο ) ο οποίος ήτο αριστούχος χειρουργός ιατρός. Μολονότι πήγαινε από εδώ κι από εκεί για να προσφέρει – εννοείται αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες του – έκανε αυστηράν άσκηση. Να φαντασθείτε, το νερό το έπινε- για λόγους εγκρατείας – με το κουταλάκι! Ποτέ δεν πήρε μια πεντάρα και ας την χρειαζόταν ,αφού- όπως όλοι οι ιδορρυθμίτες – έπρεπε να φροντίσει αυτός για το σιτηρέσιό του. Το ιατρείο του το είχε στην Λαύρα. Την κάθε περίπτωση την αντιμετώπιζε με μεγάλην υπευθυνότητα . Δεν έκανε διάγνωσιν ,αν δεν διάβαζε το βιβλίο που πάντοτε είχε μαζί του. Όχι προχειρότητες. ʽΈφτασε ενενήντα έξι χρονών ! Πόσους πατέρες βοήθησε , ούτε που ξέρω. Μόνον ο Θεός γνωρίζει ,ο οποίος παρακολουθούσε τον καλό μοναχό Του να πηγαίνει πορείες ώρες και ώρες με κρύο, με χιόνι, με ήλιο , με βροχή , με τα πόδια συνήθως ή με μουλάρι σε όλο το Άγιον όρος για να περιθάλψει , για να βοηθήσει , για να στηρίξει, για να παρηγορήσει. Τον παρακολουθούσε ο Δωρεοδότης Χριστός και ασφαλώς τον άμειψε εις τα δεξιά Του… ]
Απόσπασμα από το βιβλίο « Επίγειοι άγγελοι οι Αγιορείται»
Απόσταγμα σταυρωμένης καρδιάς Αθωνιτών
Μανώλης Μελινός
… Στην Λαύρα κατοικούσαν πολλοί και μεγάλοι ασκηταί. Κάθε Δευτέρα συνήθιζαν και νήστευαν τριήμερο και μετελάμβαναν στην συνέχειαν. Άγιοι άνθρωποι. Στη Λαύρα την εποχή εκείνη , προϊστάμενος ήταν ο παπα- Γρηγόριος.Μεγάλη προσωπικότης. Στην συνέχειαν τον κάλεσαν στις Καρυές πρωτεπιστάτη. Με συμπαθούσε ο παπάς αυτός. Κάποια μέρα το 1956-1957 ξεκίνησε με μουλάρι από τις Καρυές , ήρθε στην Λαύρα – επτά ώρες δρόμο – και με έκανε μοναχό.
Τα τελευταία χρόνια με όρισαν κονακτσήν οι Λαυριώται πατέρες ,εδώ στις Καρυές, κοντά στο Πρωτάτο. Να εύχεσθε να με ελεήσει ο Θεός ,γιατί είμαι αμελής μοναχός.
Μ.Μ: Ποιο ήταν το κύριο χαρακτηριστικό των πατέρων της εποχής εκείνης ,Γέροντα;
Γέρων Εφ: Η απλότης! Φτωχικά τα ράσα τους, μπαλωμένα, το ίδιο και τα παπούτσια τους. Όμως η καρδιά τους , το θησαυροφυλάκιο αυτό των αρετών, ήτο υπερπλήρες!
Μ.Μ: Γέροντα, τότε πολλά μοναστήρια ήσαν ιδιόρρυθμα.
Γέρων Εφ: Ε, ιδιόρρυθμες οι εποχές, ιδιόρρυθμα και τα μοναστήρια! Η Λαύρα εν από αυτά. Πλην όμως μέσα στον ιδιόρρυθμο τύπο ζωής, αναδείχθηκαν πολλοί άγιοι πατέρες τότε.
Θυμούμαι τον Λαυριώτη μοναχό Παύλο ( Παυλίδης το επίθετο ) ο οποίος ήτο αριστούχος χειρουργός ιατρός. Μολονότι πήγαινε από εδώ κι από εκεί για να προσφέρει – εννοείται αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες του – έκανε αυστηράν άσκηση. Να φαντασθείτε, το νερό το έπινε- για λόγους εγκρατείας – με το κουταλάκι! Ποτέ δεν πήρε μια πεντάρα και ας την χρειαζόταν ,αφού- όπως όλοι οι ιδορρυθμίτες – έπρεπε να φροντίσει αυτός για το σιτηρέσιό του. Το ιατρείο του το είχε στην Λαύρα. Την κάθε περίπτωση την αντιμετώπιζε με μεγάλην υπευθυνότητα . Δεν έκανε διάγνωσιν ,αν δεν διάβαζε το βιβλίο που πάντοτε είχε μαζί του. Όχι προχειρότητες. ʽΈφτασε ενενήντα έξι χρονών ! Πόσους πατέρες βοήθησε , ούτε που ξέρω. Μόνον ο Θεός γνωρίζει ,ο οποίος παρακολουθούσε τον καλό μοναχό Του να πηγαίνει πορείες ώρες και ώρες με κρύο, με χιόνι, με ήλιο , με βροχή , με τα πόδια συνήθως ή με μουλάρι σε όλο το Άγιον όρος για να περιθάλψει , για να βοηθήσει , για να στηρίξει, για να παρηγορήσει. Τον παρακολουθούσε ο Δωρεοδότης Χριστός και ασφαλώς τον άμειψε εις τα δεξιά Του… ]
Απόσπασμα από το βιβλίο « Επίγειοι άγγελοι οι Αγιορείται»
Απόσταγμα σταυρωμένης καρδιάς Αθωνιτών
Μανώλης Μελινός